Ny nationell hjälplinje har öppnat
Foto: Pexels
På torsdagen öppnade Hjälplinjen – en ny nationell stödlinje som vänder sig till vuxna personer med psykisk ohälsa och deras anhöriga. Hjälplinjen är öppen dygnet runt och erbjuder professionellt, anonymt och kostnadsfritt stöd.
Rådgivarna på Hjälplinjen kan stötta och hjälpa personer som exempelvis genomgår en kris, befinner sig i en svår livssituation, har självmordstankar eller upplever psykiska besvär i form av oro, ångest, nedstämdhet eller liknande. Även anhöriga till någon med psykisk ohälsa kan höra av sig till Hjälplinjen för att få hjälp att stötta sin närstående eller för att få stöd att ta hand om sig själva.
Hjälplinjen bemannas av personer med relevant utbildning och lång erfarenhet av samtalsstöd, så som sjuksköterskor, psykologer, beteendevetare och socionomer. Stödet kan ges skriftligt via Hjälplinjens webbplats eller via telefon på nummer 90 390. Personer i akut behov av hjälp uppmanas att kontakta en psykiatrisk akutmottagning eller ringa 112.
Beskedet om att stödlinjen skulle införas meddelades av regeringen i våras. Det hade då länge höjts röster om att behovet av att återupprätta en nationell stödlinje var stort. Den tidigare nationella hjälplinjen lades ner i början av 2020 och beslutet möttes av skarp kritik.
Den nya hjälplinjen drivs av eStöd, en enhet inom den regiondrivna psykiatrin i Region Stockholm, med stöd från Folkhälsomyndigheten.
Läs mer om Hjälplinjen på www.hjalplinjen.se
Senast uppdaterad 2024-12-12 av Josefine Göransson, ansvarig utgivare Lennart Magnusson