Många samtal till Bris under sommaren

Ungdom håller i en mobil.

Foto: Pexels

Under sommaren har Bris haft nästan 7 400 kurativa kontakter med barn via chatt, telefon och mail. Samtalen har till stor del handlat om barns psykiska hälsa, men också om familjerelaterade problem.

Sommaren 2021 var första gången som Bris höll öppet dygnet runt. Organisationen märkte då av en markant ökning av antalet samtal. Även denna sommar har många barn hört av sig till Bris för att prata om sina känslor och tankar. Anledningarna till att barn kontaktar organisationen är olika men under sommaren har många velat prata om psykisk hälsa. 18 procent av samtalen har handlat om ångest och 14 procent om nedstämdhet.

Många barn kontaktar också Bris på grund av familjerelaterade problem. 17 procent av samtalen till Bris i sommar handlade om familjen och 10 procent om familjekonflikter. Bris skriver i ett pressmeddelande att sommaren kan vara extra svår för barn som lever i familjer med missbruksproblem eller där det förekommer våld då skola, olika instanser och fritidsaktiviteter ofta har stängt under den här perioden.

– Nu när skolorna, fritidsaktiviteterna och samhällets stödinsatser öppnar igen är det viktigt att barn som mår dåligt fångas upp och att vi gemensamt arbetar för att hjälpa varje barn att må så bra som möjligt, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris, i pressmeddelandet.

Läs mer på Bris hemsida

Alla som är under 18 år kan vända sig till Bris och få prata med en utbildad kurator. Du kan kontakta Bris genom att ringa, chatta eller maila. Här kan du komma i kontakt med Bris

Senast uppdaterad 2022-08-24 av Josefine Göransson, ansvarig utgivare Lennart Magnusson