Amigo med IPPI och Handbok för anhöriga

IPPI och AMIGO – En användarvänlig kombinerad kommunikations- och stöd lösning för anhöriga

 

Bakgrund och upplägg

AMIGO är en kombinerad IKT- baserad stödtjänst för anhörigvårdare och äldre personer som består av tre komponenter: IPPI, ett elektroniskt mobilt hjälpmedel för anhörigvårdare bestående av en elektronisk brevlåda ansluten till en vanlig TV som gör det lättare för användarna att skicka och ta emot E-post, SMS och MMS. De extra två komponenterna har utvecklats tillsammans med Anhörigas riksförbund som tillhandahåller ett callcenter och en webbaserad informations- och utbildningshandbok för anhörigvårdare. Så oavsett graden av teknisk kompetens hos anhörigvårdaren och/eller den äldre kan han/hon på ett enkelt sätt tillgodogöra sig information, råd och stöd när det finns behov för det.

IPPI är en patenterad produkt utvecklad av tekniker som ursprungligen arbetade för Ericsson och som utarbetade en teknik som möjliggjorde för TV-mediet att kommunicera med hjälp av mobil telefoni. De såg potentialen i denna teknik som gjorde det möjligt för personer som var nybörjare vid datorn eller som helt enkelt föredrog TV: n, att kunna kommunicera via detta välkända medium. Detta stämde väl överens med EU: s politik gällande social integration i det moderna informationssamhället för missgynnade grupper såsom äldre och personer med funktionsnedsättning. Chefsteknikerna utvecklade företaget InView AB år 2004 och tillsammans med stöd från Hjälpmedelsinstitutet och Svenska institutet utvecklades IPPI-lösningen. Under 2008, med projektfinansiering från Hjälpmedelsinstitutet, gick InView AB in i ett samarbete med AHR för att bedriva forskning och utveckla den kombinerade IKT-baserade kommunikationslösningen, AMIGO.

De huvudsakliga målgrupperna för detta initiativ är anhörigvårdare och äldre personer med svåra kroniska sjukdomar som bor hemma.

Effekten för individen är flexibiliteten att kunna välja den typ av IKT-baserad lösning som bäst passar dennes enskilda behov och situation, till exempel kan en äldre person som lever ensam och utan någon tidigare datavana via IPPI-funktionen ha regelbunden kontakt med såväl sin dotter som bor på distans som med vårdgivaren såsom hemtjänstpersonal. Likaså kan en äldre anhörigvårdare med en del dataerfarenhet få tillgång till användarvänlig information via den webbaserade "handboken för anhöriga" och/eller ha direkt telefonkontakt med kunniga volontärer som ansvarar för Call-centret. På samhällsnivå blir effekten att möjlighet ges för en IKT-baserad tjänst att innefatta aktivt deltagande för den nationella anhörigorganisationen med möjlighet att erbjuda flexibelt stöd och tillgänglig information till anhöriga i samarbete med ett privat företag som fungerar som ett komplement till de befintliga stödtjänster för anhöriga som erbjuds av kommunen, såsom avlastning.

Operativ information

Eftersom tekniken är lätt att använda och motsvarar användningen av ett trygghetslarm, krävs väldigt lite träning för att använda IPPI. Personalen i kommunerna tillhandahåller den nödvändiga utbildningen till användarna.

Avgiften för IPPI-användare varierar då flera kommuner tillåter användarna att pröva tjänsten utan kostnad. Det finns också en modell i vissa kommuner där användarna betalar samma kostnad som för ett trygghetslarm vilket är ca 130-180 kronor per månad. (Startavgiften på 3500 per användare betalas för det mesta av kommunen. Att lägga till AMIGO som en extra tjänst kostar 45 Euro per användare och betalas som ovan för det mesta av kommunen. För närvarande finansierar majoriteten av kommunerna denna tjänst som en del i ett pilotprojekt med stimulansmedel från regeringen för utveckling av anhörigstödet.) (1)

 

Det finns inga specifika större hinder eller problem som lyfts fram i dokumentationen gällande utvecklingen av IPPI eller AMIGO. Men i likhet med andra användarcentrerade IKT-lösningar, tar det tid att engagera sig i forskning och utveckling tillsammans med användarna. Men detta anses nödvändigt för att kunna skapa en tjänst som är helt godtagbar för anhörigvårdare och äldre personer som inte har datorvana. Då AMIGO skapades såpass nyligen så är det kanhända för tidigt att se resultat som fokuserar på mottagandet av initiativet i kommunerna. Dokumentationen fokuserar på den första utvärderingen av tjänsten.

Utvärdering

IPPI har utvärderats för att säkerhetsställa tillgängligheten och användarvänligheten för slutanvändarna, den inledande forskningen och utvecklingen har letts av Britt Östlund, en erfaren forskare inom området tekniska hjälpmedel för äldre. IPPI har sedan utvärderats med hjälp av finansiering från Hjälpmedelsinstitutet (HI) 2008/9 där man använt sig av olika kvalitativa metoder och ytterligare en utvärderingsstudie i tillgänglighet där man använde sig av kvalitativa metoder utfördes 2009 av Swedish Institute of Computer Science. Det allmänna call-centret som drivs av AHR och den webbaserade handboken utvärderades också genom intervjuer med anhörigvårdare som använt dessa tjänster med finansiering från Hjälpmedelsinstitutet (HI).

Den viktigaste lärdomen som belystes i den första utvärderingen är vikten av brukarmedverkan vid forskning, utveckling och vid den första utvärderingen av IPPI och AMIGO. Vårdgivare ansåg att det var en stor fördel att tjänsten var anpassad för äldre personer som inte hade datorvana då det möjliggjorde för dem att bli en del av det moderna informationssamhället. Fördelen med AMIGO är att det nuvarande vårdsystemet inte behöver anpassas då det allmänna call-centret sköts av en samhällsorganisation för medborgarna, AHR.

Framtida perspektiv

IPPI pilottestas nu i flera olika länder. För närvarande tenderar tjänsten dock att återfinnas i en specifik miljö med ett fåtal användare. Trots detta är planen att göra den tillgänglig för privatkunder såväl som via formella vårdgivare. AMIGO har potential att finnas tillgänglig i hela landet då Anhörigas Riksförbund har lokala föreningar över landet som eventuellt kan hjälpa till med driften av den allmänna call-centerfunktionen.

Initiativet är relevant för rådande politik som lägger tonvikten på aktiv medverkan mellan vård- och omsorgssektorn och organisationer i det civila samhället.

IPPI har för närvarande ytterligare finansiering av forskning och utveckling genom VINNOVA. Antalet kommuner som pilottestar IPPI och AMIGO har stadigt ökat under det senaste året.

IPPI har nominerats för an rad olika utmärkelser inom området IKT under de senaste fem åren och vann Swedish Embedded prize år 2007, priset (tre per år i olika kategorier) var för det bästa nyutvecklade inbyggda intelligenta systemet.

Fakta

Data, Bakgrund & upplägg

Vård region: Norden.
Typer av vårdgivare: Lokala offentliga, Privata vinstdrivande, Icke vinstdrivande.
Målgrupper: Vårdtagare, informella vårdare, formella vårdare.
Typer av potential inverkan på anhörigas behov: Psykologiskt stöd, Träning och utbildning, Information, Råd och vägledning, Självhjälp, Social delaktighet, Juridiskt stöd, Försvarande av rättigheter.
Scenario av vårdtagarens behov: Psykologiska svårigheter, Kognitiva svårigheter, Fysiska svårigheter.
Belastning hos anhörig: Medium till Hög.
Åldersgrupp för anhöriga: Medelålder och Äldre generation.
Använda IKT typer: Självständigt leverne, IKT för information och lärande, IKT för personlig support och social integration, IKT för vård koordination.
Initiativets stödfunktioner: Stöd till vårdtagare, Stöd till kvalitet av vård genom vårdtagaren (inkluderat kvaliteten av relation mellan vårdare och vårdtagare), Stöd till vårdarens kvalitet i det dagliga livet, Delaktighet.

Data, Operativ information

Finansiering: Privat, Offentlig, Icke vinstdrivande.
Offentligt finansierad period: 1-3 år.
Beräknad årlig budget: Cirka 90 000 kronor. (2)

Antal användare: 500
Geografisk utbredning: Lokal, Regional, Europeisk, Internationell.
Operativ tidsperiod: 1-3 år.
Mognad: Operativ.
Antal vårdgivare: 3 eller fler.

 

Data, Utvärdering

Data tillgänglighet: Djupgående (historia + utvärdering).
Mikro utvärdering (individnivå): Vårdtagarens kvalitet i det dagliga livet, Informell vårdares kvalitet i det dagliga livet, Acceptabilitet.
Meso-nivå utvärdering (service nivå): Vård effektivitet.
Använda metoder: Kvalitativa metoder.

Data, Framtida perspektiv

Potentiell transfererbarhet: Hög.
Huvudmål: Öka vårdkvalitet, Reducera vårdares börda och öka kvalitén i det dagliga livet, Stärka äldre människor till att leva självständigt. 

Senast uppdaterad 2021-01-29 av EmelieS, ansvarig utgivare Lennart Magnusson