Individanpassat gränssnitt i mobiltelefonen

Dagens mobiltelefoner blir allt mer komplicerade i takt med att fler och fler avancerade tekniska funktioner ska samsas om en allt mindre yta. Liten text i bildskärmen och krångliga menyer bidrar till att telefonerna blir svåranvända för många människor. För den som av olika anledningar har svårt att använda en vanlig mobiltelefon finns idag ett antal modeller av seniormobiler och handikappanpassade mobiltelefoner med stor, lättläst text och stora knappar. Dessa blir dock ofta en kompromiss då de försöker lösa många problem på samma gång, såsom synnedsättning, kognitiva funktionshinder och motoriska svårigheter.

Företaget Rule Communication AB har tillsammans med KTH startat ett projekt där man istället vill ta fram enklare och tydligare mobilgränssnitt med hjälp av ett program som anpassar telefonen efter individen som skall använda telefonen. Programmet skall göra det enkelt att utföra de viktigaste funktionerna, såsom att ringa t ex, och även gå att flytta mellan olika mobiler. Går mobilen sönder kan man således skaffa en ny telefon utan att behöva lära sig några nya funktioner.

I projektet kommer man att samarbeta med bland annat Pensionärernas Riksorganisation som har lång och värdefull erfarenhet av problemen, då deras mobilärkurser utbildat över 15 000 pensionärer i mobiltelefonanvändning. Tanken med produkten är att minimera behovet av sådana utbildningar, tack vare produktens anpassning och förenkling av mobiltelefonens funktion efter individens unika behov.

Sökord/område: Teknik för äldre, individanpassat gränssnitt, mobiltelefon, IT, kommunikation

Projektperiod: 2009

Finansiering: Rule Communication, Hjälpmedelsinstitutet

Huvudman: Rule Communication

Samarbetspartner: Pensionärernas Riksorganisation, Hjälpmedelsinstitutet, KTH

Kontaktperson: Sam Jahanfar. E-post: sam.jahanfar@rule.se

Publikation: -

Hemsida: -

Artikelansvarig: Kajsa Amilon

Senast uppdaterad 2021-01-28 av EmelieS, ansvarig utgivare Lennart Magnusson