Stöd till föräldrar som har ADHD – analys och beskrivning av arbetsmetod. Föräldrastödsprojektet i Södertälje
- Författare
- Lindh, C., Rinaldi, Å., & Janulf, M.
- Titel
- Stöd till föräldrar som har ADHD – analys och beskrivning av arbetsmetod. Föräldrastödsprojektet i Södertälje
- Utgivningsår
- 2016
- Stad
- Södertälje
- Sammanfattning
Kärnsymptomen vid Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är
uppmärksamhetsproblem, impulsivitet och hyperaktivitet. Personer som har ADHD
har svårt att planera, organisera vardagen och hantera tid. När man blir förälder ökar
kraven till att också kunna planera och organisera vardagen för sina barn och för sin
familj. Det leder till att föräldrar som har ADHD utsätts för höga krav och ökad stress.
Nationell psykiatrisamordning (2006) har påtalat att vuxenpsykiatrin har ett särskilt
ansvar för att utveckla ett barn- och familjeorienterat arbetssätt. Detta utifrån att hälsooch
sjukvården har kunskap om vårdnadshavarens diagnos och bör utifrån detta
tillgodose barn och deras föräldrars behov av information och stöd.
Föräldrastödsprojektet startade år 2014. Målet i projektet var att i samverkan mellan
Psykiatricentrum Södertälje och Södertälje kommun utveckla ett föräldrastödsprogram
anpassat för målgruppen.
En analys av fallberättelser har gjorts baserat på 18 föräldrar, mellan 23-42 år. De har
alla ADHD- diagnos och erhållit stöd från föräldrastödsprojektet sedan 2015. Syftet
med analysen var att beskriva hur projektet arbetat med stöd till personer som har
ADHD i deras föräldraroll och metoden arbetet resulterat i. Analysen av
fallberättelserna och beskrivningen av arbetsmetoden i projektet är grunden till hur
metoden ska implementeras. Essensen i fallberättelserna plockades ut från respektive
rubrik i mallen utifrån syfte, vad man gett för insats samt vad det resulterat i. Detta
beskrevs i ett dokument med samma rubrik som i mallen och dokumenterades.
Resultatet av analysen visar att föräldrastödsprojektet har gett individspecifik
psykoedukation, kognitivt stöd, samordning och stöd i föräldrarollen/relationer
parallellt till föräldrar som har ADHD. Arbetsterapeut och kurator har arbetat
tillsammans med att stödja föräldrar som har ADHD. Ett tydligt resultat av arbetet är
att föräldrarna som har ADHD fått lättare att ta andras perspektiv och att relationerna
mellan föräldrarna/paren förbättrats. De har fått ökad förståelse för varandra,
konflikterna har minskat och familjen fungerar mer som ett team. Exempel på detta är
att rutiner fungerar bättre och familjerna har regelbunden planering tillsammans.
Projektets erfarenhet är att det varit effektivt att arbetsterapeut och kurator gett stödet
gemensamt och parallellt. Att i det individuella arbetet med föräldern som har ADHD
kombinera psykoedukation, kognitivt stöd, stöd i föräldraroll/relationer och
samordning har varit en framgångsrik metod. Det har hjälpt föräldrarna att få ökad
kunskap, struktur i vardagen och mer tydlighet i relationen till sina barn. De har fått en
ökad förståelse för sina barn och barnens behov. De har fått en ökad medvetenhet om
att ADHD symtom påverkar barnen. Föräldrarna som har ADHD har fått en känsla av
sammanhang (KASAM) i en vardag som till stor del består av en upplevelse av kaos. De
har fått konkreta verktyg och strategier anpassade till den egna vardagen.