Tecken - Ett verktyg för ökad kommunikation
- Författare
- Tonér Signe
- Titel
- Tecken - Ett verktyg för ökad kommunikation
- Utgivningsår
- 2016
- Stad
- Stockholm
- Utgivare
- Natur & Kultur
- Sidor
- 96 s.
- Nyckelord
- Elever med särskilda behov, Handikappade, Skolväsen, Specialundervisning, Undervisning, Undervisningsväsen, Förskolan, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Barnspråk, Språkvetenskap,
- Sammanfattning
I en språkutvecklande förskolemiljö ligger fokus på barncentrerad kommunikation där det vardagliga samspelet är grunden. Olika sätt att kommunicera tillåts och uppmuntras. Barn ges möjlighet att använda alla sinnen – kroppsspråk, minspel, röstläge, intonation, beröring, blickkontakt och tecken.
Boken handlar om hur användandet av TAKK stärker kommunikationen i förskolan. TAKK innebär att låna tecken från det svenska teckenspråket och använda dessa tecken som ett alternativ och ett komplement i det kommunikativa samspelet. De viktigaste orden i meningen förstärks med tecken samtidigt som vi talar.
Författaren ger inspiration och konkreta förslag för att komma i gång att arbeta med TAKK i förskolegruppen.