Villkor och förutsättningar för delaktighet, kommunikation och lärande i gymnasieskolan

Författare
Ahlberg A, Möllås G, Nordevall E.
Titel
Villkor och förutsättningar för delaktighet, kommunikation och lärande i gymnasieskolan
Utgivningsår
2010
Utgivare
Resultatdialog
Sammanfattning

I det svenska samhället går de flesta barn och ungdomar i skolan under hela
sin uppväxttid och så gott som alla grundskolans elever (ca 99%) påbörjar
studier i gymnasieskolan. Detta leder till att den frivilliga skolformen, i likhet
med det obligatoriska skolväsendet, ställs inför uppgiften att möta hela
variationen av elevers behov och förutsättningar. Alltför många gymnasieelever
når idag inte fram till ett slutbetyg och grundläggande behörighet för
vidare studier (Skolverket, 2009). Elever byter program eller hoppar av från
utbildningen (Skolverket, 2008b; 2009). Gymnasieskolan har således en rad
hinder att forcera för att nå målet om att vara en skola som inkluderar alla
elever. Utvecklingsarbete och forskning om särskilt stöd i gymnasieskolan
är eftersatt (Skolverket, 2008a). Det saknas kunskap om orsakerna till de
otillfredsställande resultaten, såväl som kunskap om det stöd som ger resultat.
Det är samhällets angelägenhet att gymnasieskolan fungerar som en
skolform för alla ungdomar. Inte enbart med tanke på elevernas skolsituation,
utan också för att skolmiljön kan vara avgörande för deras kommande
livssituation.

Tillbaka till söksidan