The kaleidoscope of communication: Different perspectives on communication involving children with severe multiple disabilities.

Författare
Olsson, C.
Titel
The kaleidoscope of communication: Different perspectives on communication involving children with severe multiple disabilities.
Utgivningsår
2006
Utgivare
Lärarhögskolan
Universitet
Stockholms universitet
Sammanfattning

Avhandlingen består av sex publikationer om kommunikation och grava funktionsnedsättningar. Publikationerna presenterar ett teoretiskt ramverk, metodförslag och empiriska studier. Det teoretiska ramverket gäller generella aspekter på kommunikation och funktionsnedsättning medan de empiriska studierna fokuserar på barn i förskoleåldern vilka har utvecklingsstörning kombinerat med synnedsättning och/eller rörelsehinder. Syftet med avhandlingen är att samla kunskaper om hur barnen kommunicerar med sina vårdgivare, att analysera hur olika forskningsstrategier kan tillföra kunskaper från olika perspektiv och att utveckla modeller för att analysera och beskriva den dyadiska interaktionen.
Den teoretiska ramen tar upp hur barnets kommunikativa utveckling påverkas av multipla funktionsnedsättningar men också kommunikationspartners roll och vad som är betydelsefullt i åtgärdsarbetet. Den metodologiska ramen presenterar och jämför olika forskningsansatser och ett nytt sätt att studera och analysera kommunikation baserat på systemteori föreslås. I de empiriska studierna undersöks först sambanden mellan användning av kommunikativa funktioner och barnets funktionsnedsättningar samt hur situationen påverkar. Detta görs genom en kombinerad analysmodell som är både variabel- och person-inriktad. Sedan testas den föreslagna systemteoretiska analysen på två fallstudier av samspel mellan barn och vårdare.
Resultaten visar att användning av olika kommunikativa funktioner hade vissa samband med typ och grad av funktionsnedsättning hos de undersökta barnen men att det också fanns individuella mönster som skiljde sig från gruppresultatet. Det framkom dessutom att användningen av olika kommunikativa funktioner hade starkare samband med hur situationen såg ut än med vilka funktionsnedsättningar barnen hade. När det gällde undersökningarna av själva kommunikationsprocessen mellan barnet och den vuxne visade det sig att de båda kontinuerligt samordnande sig och att själva processen bestod av att tillsammans konstruera gemensamma ramar av samförstånd. Denna process genomgick kvalitativt olika faser som växlade mellan instabilitet och stabilitet. Användandet av systemteori som ett analysverktyg, gav upphov till tre modeller. Den första visar uppbyggnaden av en hierarkisk ordning av de gemensamma ramarna, den andra gäller dynamiken i processen och den tredje hur skiftet mellan olika faser sker i processen.
Diskussionen koncentreras kring hur resultaten från studierna tillsammans med de teoretiska aspekterna som framförts kan bidra till en erfarenhetsbaserad praxis. De huvudsakliga slutsatserna är att i ett kommunikativt samspel som involverar en person med flera grava funktionshinder så är kommunikationens mening något som konstrueras tillsammans av de båda parterna och därför kan kommunikation inte betraktas som en individuell kompetens kompetensen finns i dyaden.

Tillbaka till söksidan