Riktade psykosociala insatser till gravida och småbarnsföräldrar med psykisk ohälsa: en litteraturstudie

Författare
Heimdahl, K., & Karlsson, P.
Titel
Riktade psykosociala insatser till gravida och småbarnsföräldrar med psykisk ohälsa: en litteraturstudie
Utgivningsår
2013
Stad
Kalmar
Utgivare
Nationellt kompetenscentrum anhöriga
Sammanfattning

I rapporten presenteras resultaten från en litteraturstudie rörande internationell
forskning kring effekter av psykosociala stödinsatser riktade till barn och blivande
föräldrar/småbarnsföräldrar i familjer där det förekommer psykisk
ohälsa. Psykisk ohälsa är relativt vanligt hos både kvinnor och män i samband
med föräldrablivande och nyföddhetsperiod och har uppvisat samband med
såväl försämrad föräldra-barnrelation som med senare egna psykiska problem
hos de berörda barnen. Effektiva och lättillgängliga stödinsatser är således angelägna.
Syftet med den aktuella litteraturstudien har varit att identifiera, sammanfatta
och värdera den internationella interventionsforskningen på området. Via
sökningar i databaser återfanns 48 relevanta primärstudier, vilka samtliga fokuserade
på depression i samband med graviditet och nyföddhetsperiod/små-
barnsår. Av dessa beskrev 4 studier effekter av insatser riktade till gravida/ blivande
föräldrar medan 44 studier rörde insatser riktade till småbarnsföräldrar.
De aktuella studierna undersökte dels olika typer av stöd- och rådgivningsinsatser
(såsom hembesök, föräldrautbildningar och stödgruppsverksamheter) och
dels insatser med specifikt psykoterapeutiskt fokus (exempelvis samspelsterapi,
interpersonell terapi samt kognitiv beteendeterapi).
Resultaten pekar mot att ett flertal olika stöd- och terapiinsatser kan vara
verksamma. Den sammantagna bilden talar dock för att det är lättare att behandla
de depressiva symtomen i sig än att åstadkomma förbättringar avseende
samspel, anknytning och interaktion mellan förälder och barn. En sammanvägning
av studiernas resultat försvåras av att genomförande och urval av studiedeltagare
är så pass varierande, även inom de grupper av studier som beskriver
samma interventionstyp, att det är tveksamt i vilken mån resultaten från de olika
studierna sägas bekräfta eller bestrida varandra. Vidare kan konstateras att relativt
få studier intresserat sig för utfall kopplade direkt till de berörda barnen
(som exempelvis kognitiv och beteendemässig utveckling) samt att studier med
manliga deltagare/pappor saknas helt.

Tillbaka till söksidan