ADHD bör uppmärksammas mer – tidiga insatser spar lidande

Författare
Fernell, E., Nylander, L., & Gillberg, C.
Titel
ADHD bör uppmärksammas mer – tidiga insatser spar lidande
Utgivningsår
2014
Tidskrift
Läkartidningen
Volym
111
Sidor
1–5
Sammanfattning

ADHD innebär kognitiva funktionsnedsättningar med nedsatta exekutiva funktioner och svaga belöningssystem.

Svårigheterna visar sig under barndomen och har betydelse för det dagliga livet i skolan, i kamratrelationer och i familjen. Ibland, och särskilt hos flickor, dröjer det länge innan svårigheterna leder till korrekt diagnos.

Ungefär hälften av barn med ADHD har kvar symtombilden som vuxna.

Kärnsymtomen innefattar bristande förmåga att styra uppmärksamheten samt rastlöshet och bristande impulskontroll.

Samexisterande problematik är vanlig.

ADHD behöver uppmärksammas inom förskola, skola, socialtjänst, arbetsförmedling, sjukvård och kriminalvård så att insatser och behandling kan erbjudas.

Tillbaka till söksidan