Bildens yta och djup. Grunder för en bildsemiotik

Författare
Sonesson, G.
Titel
Bildens yta och djup. Grunder för en bildsemiotik
Utgivningsår
2001
Stad
Lund
Utgivare
Avdelningen för semiotik, Institutionen för musik och konstvetenskap vid Lunds Universitet
Sammanfattning

Man kan urskilja två ursprung till bildsemiotiken, dels ur försöker att avleda en modell ur studiet av enskilda bilder, som växer fram ur kritiken av Barthes första, enligt allakompetenta bedömare ganska misslyckade försök med utgångspunkt i en reklambild; och dels ur kritiken av Peirces ikonicitetsbegrepp hos Bierman, Lindekens och Eco och av det vardagliga bildbegreppet grundat på likhet hos Goodman, som också bygger påmånga missförstånd. I denna artikel diskuteras i viss mån den första traditionen, men huvuddelen ägnas åt den andra. En ny teori på fenomenologisk grundval angående den speciella form av ikonicitet som förekommer i bilder lägges fram, och denna ikonicitetkontrasteras med andra typer. En allmän indelning i primär och sekundär ikonicitet föreslages.

Tillbaka till söksidan