Det praktiska arbetet
Koordinatorns arbete följer en enkel modell:
Den viktigaste uppgiften för koordinatorn initialt är att få en överblick över situationen och tillsammans med föräldern skapa en tydlig bild av hur barnets behov ser ut och vilka kontakter och åtgärder som behövs för att barnet och familjen ska få en fungerande situation. När man fått fram en struktur över olika behov och åtgärder övergår man till prioritering av dessa. Av en gemensam plan ska det sedan framgå tydligt vad föräldrarna vill ha stöd med. Den görs tillsammans med föräldrarna och används sedan som ett pedagogiskt verktyg för att identifiera framgångar och tydliggöra prioriteringar.
Med en aktuell gemensam planering blir det lättare att veta när behovet av koordinatorstöd inte längre finns. Om inga nya behov finns avslutas och utvärderas koordinatorstödet och föräldern hälsas välkommen att ta förnyad kontakt vid behov.
I de fall föräldern önskar att koordinatorn tar kontakter med vårdgivare, eller andra professionella, utan att göra det tillsammans med föräldern, krävs alltid ett samtycke. En särskild blankett finns för detta
Koordinatorstödet är ett hantverk som utförs med en hög grad av respekt och lyhördhet för föräldrarnas och familjens situation i sin helhet. Alla samtal och möten med föräldrarna ska vara utforskande och relationsskapande. Det är viktigt att prata om förälderns förväntningar på koordinatorn, liksom att tydliggöra koordinatorns uppdrag – som inte är beslutande, behandlande, utredande eller kontrollerande. Ingen journal förs och alla dokument är familjens.
Det är en fördel om man kan träffas på neutral plats och helst inte i någon myndighetslokal.
För att kunna ge ett professionellt stöd till en förälder eller familj i stor stress krävs en noggrann kartläggning och därefter en prioritering. Det är viktigt att inte hoppa över dessa steg, men man behöver vara flexibel i på vilket sätt kartläggningen görs, när den görs, i vilka lokaler den görs, och i vilket tempo. Arbetet måste individanpassas och kräver flexibilitet i ord och handling.
Om man är stressad och har många tankar i huvudet på samma gång underlättar det både för förälder och koordinator om man använder sig av hjälpmedel för att tydliggöra och för att komma ihåg. Att använda blädderblock/whiteboard/stort papper som man kan se tillsammans och som man kan spara och ta fram vid kommande möte, är hjälpsamt. Om man använder whiteboard fotograferas det man skrivit så att man kan ta fram det vid uppföljande kontakter. Att använda bilder kan vara hjälpsamt för en del, inte minst då man inte kan ta för givet att alla föräldrar faktiskt kan läsa.
Under kartläggningsfasen har många föräldrar ett gott stöd i om man gemensamt inventerar och åskådliggör familjens nätverk, gärna med hjälp av en överskådlig kontaktkarta.
Bra material:
Senast uppdaterad 2021-12-17 av Josefine Göransson, ansvarig utgivare Lennart Magnusson