Utbildningar för patienter och anhöriga i samarbete med erfarna patienter
Patientforum i Lund arrangerar sedan 2006 utbildningar för patienter och dess anhöriga. Utbildningen görs utifrån norsk modell som går ut på att involvera erfarna patienter som tillsammans med vårdpersonal för en dialog med kursdeltagarna.
Bakgrund
Patientforum i Lund (i fortsättningen PIL) är en del av Sjukhusbiblioteket på Skånes universitetssjukhus i Lund. PIL tillhandahåller informationsmaterial om hälsa och sjukdom, patienträttigheter och handikapporganisationer. PIL har föreläsningsverksamhet i ett väl utvecklat samarbete med handikapporganisationerna. Varje år ger PIL ut en förteckning över organisationerna i Skåne och Sverige.
PIL uppmärksammade den norska modellen för patientutbildningar genom Patientutbildningscentrum i Helsingborg som redan hade antagit arbetssättet. HSO Skåne hade också tidigare bjudit in arbetsterapeut Liv Hopen från Akers sjukhus i Oslo, som föreläste om metoden som hon utvecklat. Detta väckte stort intresse hos PIL och blev ett startskott för projektet.
Metoden, som innebär ett samarbete med handikapporganisationerna, började i Norge under 90 talet i form av kvalitets cirklar. Med tiden har det blivit antaget som nationellt arbetssätt i Norge ( läs mer på www.mestring.no) och kallas LMS (Lärande och Mästrande). Nu finns metoden på Laerings og mestringssenter på sjukhus i Norge som får ekonomiskt stöd för ändamålet. Norge har också en lag om att en av de fyra viktigaste uppgifterna för sjukhusen är att erbjuda patientutbildningar.
Patientutbildningar i samarbete med erfarna patienter startade som projekt i Lund 2004. Arbetsmetoden drevs sedan som ett projekt på universitetssjukhuset i Lund fram till 2005 då det tillsattes en tjänst för att fortsätta driva utbildningarna inom PILs verksamhet.
Organisation
Patientutbildningarna drivs inom PILs verksamhet på Sjukhusbiblioteket, under ledning av socionom Karin Höglund. Hon kan stödja sjuksköterskor och annan personal i arbetet med grupper, samt också medverka som samtalsledare. Olika kliniker inbjuder patienter och anhöriga till utbildningarna.
Genomförande
Arbetet går ut på att kliniker bjuder in patienter och deras anhöriga till gruppträffar tillsammans med "erfarna patienter" och vårdpersonal. Tanken är att föra dialog istället för föreläsning, att få diskutera egna erfarenheter och få information.
Socionom Karin Höglund hjälper till att arrangera grupputbildningarna. Hon fungerar som en "igångsättare" och hjälper inledningsvis oftast till som gruppledare eftersom vårdpersonalen kanske inte har vana av detta.
Upplägget för grupputbildningarna kan vara mycket flexibelt. Ett exempel från njurkliniken är följande:
Det omfattar fyra träffar med en grupp på c:a 12 personer. Ibland delas gruppen upp i två delar med patienter och anhöriga var för sig för att kunna diskutera sina olika roller och få stöttning. Detta är något som uppskattats mycket av de anhöriga berättar Karin Höglund.
I gruppen finns stödpersoner som har erfarenhet av att vara patienter. En sjuksköterska är med alla träffar. Bibliotekarie, läkare, sjukgymnast, dietist och kurator är med vid någon träff. Grupputbildningarna har hitintills mest riktat sig till patienter med somatiska sjukdomar, såsom njursjukdom och cancer. Många av dessa sjukdomar kräver mycket stöd från anhöriga.
Inriktning
Metoden för utbildningen går ut på att patienter och deras anhöriga skall kunna föra dialog med vårdpersonal och erfarna patienter. På detta sätt blir de delaktiga istället för "passiva" åhörare och får gehör och erfarenheter från någon som befunnit sig i en liknande situation. Utbildningen skall generera information till deltagarna men även ge möjlighet att träffa andra i liknande situationer. Även vårdpersonalen får värdefull information från deltagarna.
Karin Höglund berättar att en av de stora fördelarna med att hålla blandade grupper med både patienter och anhöriga är att de anhöriga får kunskap för att kunna stötta på ett bra sätt. De får också stöd själva i att få prata med andra anhöriga. Det bästa med grupputbildningarna är att deltagarna får träffa varandra. De får erfarenhetsutbyte och kan känna att de inte är ensamma i sin situation. Detta återkommer mycket i deltagarnas respons, berättar Karin. Vidare berättar hon att utmaningarna med att ordna blandade grupputbildningar är att grupperna är så olika och att dynamiken blir annorlunda från gång till gång. Gruppledaren måste vara tydlig i sin roll och det är en annorlunda uppgift än att hålla renodlad föreläsning. Men fördelarna överväger dessa utmaningar och socionomen berättar att det är en mycket spännande metod att jobba med. Vårdpersonalen, inbjudna patienter och anhöriga har också varit mycket positiva i sina utvärderingar.
Med tiden har ett nätverk för metoden utvecklats i Sverige som träffas en gång om året. Följande regioner och landsting är med i nätverket: Skåne, Västra Götaland, Värmland, Östergötland, Jönköping och Kronoberg.
Vidareutveckling
Hittills har en forskningsundersökning gjorts om arbetet i Lund och ytterligare en väntar på att publiceras. (Läs abstrakt på: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17962079). I Norge har även Anita Strøm gjort en avhandling om arbetsmodellen.
En norsk bok som beskriver metoden samt nätverket i Sverige har nyligen publicerats på svenska. Den norska versionen är skriven av Egon H Vifladt och Liv Hopen. Anne-Marie Landtblom som är överläkare på universitetssjukhuset i Linköping har översatt den till svenska. Boken kostar 100 kronor och kan beställas från ABFs webbshop, www.bildaforlag.se eller via kundtjänsten, telefon 033-400 00 10, fax 033-400 00 20 eller e-post: kundtjänst@b7ld.se.
Sökord: Patientutbildning, anhöriga, Lärande och mästrande.
Projektperiod: 2004-2005, sedan etablerad verksamhet.
Finansiering: Skånes universitetssjukhus, Patientforum i Lund.
Huvudman: Skånes universitetssjukhus.
Kontaktperson: Karin Höglund. E-post: karin.hoglund@skane.se
Publikation:
Hagberth V, Sjöberg T, Ivarsson B (2008). Older women with a serious cardiac event experience support with a Vifladt & Hopen inspired patient group education programme. Eur J Cardiovasc Nurs. 2008 Jun;7(2):140-6
Strøm, A. (2010). Samarbeit i Lærings- og mestringssenteret – brukermedvirking og makt. Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo.
H Vifladt, E, mfl. (2010). Hälsopedagogik för vårdare och brukare i samarbete – En introduktion till bemästrande. Bilda förlag.
Hemsida: www.skane.se
Artikelansvarig: Nadja Widéhn
Senast uppdaterad 2021-02-01 av EmelieS, ansvarig utgivare Lennart Magnusson