MyJoice
'myJoice TV-telefon' - för äldre och personer med funktionsnedsättning och deras familjer
Startdatum: 2007
Bakgrund och upplägg
Joice bildtelefon gör det lättare för familjen och vårdgivaren att ha regelbunden, tvåvägs, verbal och visuell kontakt med äldre och funktionsnedsatta med hjälp av en bildtelefon som är kopplad till en vanlig TV. Anhörigvårdaren och/eller den formella vårdgivaren har en dator utrustad med en webbkamera och hörlurar. Den äldre användaren kan styra kommunikationen med hjälp av fjärrkontroll och han/hon kan ringa upp en familjemedlem/vän/personal med hjälp av en specialutformad adressbok där användaren kan se en bild på den person han/hon ringer upp. Tjänsten är utformad för att vara enkel att använda och är anpassad för äldre och/eller personer med funktionsnedsättningar som inte är vana datoranvändare. På senare tid har kompletterande tjänster lagts till i bildtelefonapplikationen som innefattar virtuella besök av hemtjänstpersonal med minskat behov av hembesök och möjlighet för hemtjänstpersonalen, med kundens medgivande, att göra regelbunden virtuell tillsyn under natten för att minska behovet av fysiska besök i hemmet.
Den viktigaste effekten i denna tjänst fokuserar på att öka oberoendet för äldre eller personer med funktionsnedsättning som lever ensamma och som är ovana datoranvändare samt löper stor risk att hamna i socialt utanförskap. Tjänsten ger i sin tur trygghet för den som vårdar på avstånd som kan ha regelbunden visuell och muntlig kontakt med sin äldre släkting. På samhällsnivå kan tjänsten användas av vårdpersonal i kommunen för att öka effektiviteten i det dagliga arbetet genom att de har möjlighet att ersätta en del hembesök med virtuella besök inklusive tillsyn på natten vilket ger ett mer kostnadseffektivt och miljövänligt alternativ samt ett säkrare alternativ för vårdgivaren.
Initiativet startades av en medelålders son (en släkting och tidigare välkänd utbildningsminister) vars mor drabbades av stroke och fick svårt att svara i telefonen, detta gjorde honom orolig och han fick i stället ringa till grannarna. Samtidigt ansågs inte hans mamma tillräckligt sjuk för att komma till ett äldreboende och hon önskade bo kvar i hemmet. Han började fundera på en lösning och tillsammans med företaget Ericsson utvecklade han myJoice systemet och startade ett eget företag i samma namn. Således var grunden för projektet ett behov och erfarenheter av att vara familjemedlem och bo på distans till en äldre släkting. Initiativet stämmer väl överens med nuvarande politik för e-integration för äldre och medborgare med funktionsnedsättning och den mer allmänna vårdpolitiken med "kvarboendeprincipen". Även att erbjuda mer individuella lösningar för stödtjänster inom anhörigvård vilket aktivt innefattar den vårdade såväl som den som vårdar som målgrupp och även fokuserar på lösningar för förvärvsarbetande anhörigvårdare.
Den huvudsakliga målgruppen är äldre personer med allvarliga kroniska sjukdomar och även personer med funktionsnedsättning som lever ensamma. Profilen på anhörigvårdaren tenderar att vara familjemedlemmar som bor på distans (även i andra länder) såsom vuxna söner och döttrar, det vill säga förvärvsarbetande anhörigvårdare (i medelåldern).
Operativ information
Då tjänsten för slutanvändaren innebär att man använder sin egen TV berättar ägarna att det krävs relativt lite utbildning. Projektet har inte inneburit några kostnader för användarna. Kostanden för kommunen är en månatlig serviceavgift som varierar mellan 685 – 1150 kronor per månad. En möjlig modell i Sverige är att den enskilda användare betalar en avgift som motsvarar avgiften för ett trygghetslarm, cirka 230 kronor per månad. (1)
I implementeringsfasen var de viktigaste identifierade hindren i projektdokumentationen i huvudsak relaterade till personalen och organisationen i kommunen. På grund av den höga arbetsbelastningen för hemtjänstpersonalen var det inte genomförbart att använda systemet så mycket som förväntat. Man såg även att personalen kunde haft nytta av mer omfattande datakompetens, så även anhörigvårdarna själva som hade varierande datakunskap, de som inte hade datavana upplevde att det var svårare att använda systemet vilket komplicerade genomförandefasen. Det var även problem i inledningsskedet med att implementera systemet i kommunens datasystem.
Utvärdering
Skälen för att genomföra utvärderingen i Sverige var att testa tillgängligheten i systemet och dess pilotprojekt inom kommunal vård för äldre i specifika kommuner i Sverige. Projektet finansierades av kommunerna med stimulanspengar från regeringen. De viktigaste resultaten var att de äldre och deras anhörigvårdare var mycket nöjda med tjänsten då den förbättrade kvalitén och kvantiteten på deras kontakt vilket förbättrade livskvalitén hos de äldre och gav en ökad känsla av trygghet och välbefinnande hos familjemedlemmarna. Resultaten varierade mer hos personalen då det var svårigheter med implementeringen av systemet i början och man konstaterade att det krävs engagerad personal för att driva professionell service då hemtjänstpersonalen ofta var alltför upptagen för att kunna besvara samtal.
Framtida perspektiv
Ur leverantörsperspektiv, när det gäller professionella virtuella besök och tillsyn, var den viktigaste lärdomen behovet av engagerad personal för att hantera myJoice professionella stödsystem. Även att tillhandahålla datautbildning för personalen så att de enkelt kan använda tjänsten samt ge teknisk utbildning för anhörigvårdare så att de kan utnyttja tjänsten. Utmaningar kvarstår gällande personalens attityd gentemot användningen av tekniska stödtjänster för äldre och personer med funktionshinder och deras familjer vilket innefattar oro att de ska ersättas av personal och rädsla för "storebrorsyndromet" samt det för många personal centrala fysiska hembesöket. Då kommunerna är själstyrande och använder olika tekniska system krävs det generöst med "starttid" för att säkerhetsställa kompabilitet mellan myJoice systemet och det kommunala datanätet. Ett annat alternativ skulle vara att kringgå vårdgivarna och marknadsföra tjänsten till privatanvändare som för närvarande görs i USA och Japan såväl som i flera andra europeiska länder.
Initiativet har väckt stort intresse i USA för isolerade äldre personer vars anhöriga bor på distans och det marknadsförs för närvarande aktivt för privatanvändare så att det grundläggande Joice TV-bildtelefonsystemet lätt kan överföras och uppgraderas till andra länder.
Utsikten för framtida finansiering är hög med tanke på en ökande medvetenhet om behoven av att hantera de utmaningar som finns inom långvården så det är troligt att IKT-lösningar såsom myJoice kommer att kunna säkra finansiering i framtiden om det finns behov inom professionell vård. Utsikterna för utveckling på den globala marknaden är positiva. Dock blir billigare lösningar såsom Skype alltmer populära vilket gör det viktigt för My Joice att bli kostnadseffektiva.
Initiativet är mycket relevant vad gäller den allmänna vårdpolicyn och "kvarboendeprincipen men även inom anhörigvårdspolitiken när det gäller att svara upp mot behoven av mer individualiserade och hållbara former av stödtjänster för anhöriga inklusive stödtjänster riktade till förvärvsarbetade anhöriga. Även inom strategier för e-hälsa och vikten av att sätta medborgaren i centrum för vård- och omsorgstjänster med hjälp av lämpliga tekniska stödtjänster.
Företaget vann Illinois Health Care Association Award 2009 för den mest innovativa användningen av teknik.
Fakta
Data, bakgrund & upplägg
Typer av vårdgivare: Nationell offentlig, privat vinstdrivande.
Målgrupper: Vårdtagare, Informella vårdare, formella vårdare.
Typer av potential inverkan på anhörigas behov: Avstämning i arbetet.
Scenario av vårdtagarens behov: Fysisk försvagning, psykisk försvagning, kognitiv försvagning.
Belastning hos anhörig: Låg, medium och hög.
Åldersgrupp för anhöriga: Äldre generation, medelålders generation, yngre generation.
Använda IKT typer: Självständigt leverne, IKT för vårdkoordinering.
Initiativets stödfunktioner: Stöd till vårdtagaren.
Operativ information
Finansiering: Privat och offentlig.
Offentligt finansierad period: 1-3 år.
Beräknad årlig budget: Cirka 90 000 kr.
Antal användare: Ungefär 1000 användare.
Geografisk utbredning: Lokal, regional, Europisk. Internationell.
Operativ tidsperiod: 3-5 år.
Integrations nivå: Fullt integrerat i vårdsystemet.
Mognad: Operativ.
Antal vårdgivare: 3 eller mer.
Data, utvärdering
Data tillgänglighet: Djupgående (historia + utvärdering).
Mikro effekt utvärdering (individnivå): Vårdtagarens kvalitet i det dagliga livet, acceptabilitet.
Använda metoder: Kvantitativa metoder, kvalitativa metoder.
Data, framtida perspektiv
Potentiell transfererbarhet: Hög.
Huvudmål: Öka vårdkvalitet, kostnadsinnehåll, minska vårdarens börda och öka kvalitén i det dagliga livet, stärka äldre personer till att leva självständigt.
Senast uppdaterad 2021-01-28 av EmelieS, ansvarig utgivare Lennart Magnusson