Stöd till barn i svåra livssituationer för att klara skolarbetet
Foto: Smålandsbilder
Fortbildnings- och kompetensutvecklingsstöd för skolpersonal
Många fler elever än man hittills trott har allvarliga svårigheter hemma. Enligt forskningen påverkar detta i hög grad skolresultaten. Detta material är ett stöd i arbetet med att ge dem likvärdiga förutsättningar att nå målen i skolan.
Materialet
Detta material är tänkt att ligga till grund för kompetensutveckling om barn i svåra livssituationer och i arbetet med att utveckla verksamheten så att de kan uppmärksammas och få relevant stöd i skolarbetet. Det är upplagt i sex steg/träffar som kan ta omkring en till en och en halv timme vardera att gå igenom. I vissa delar förutsätter de också ett arbete mellan gångerna.
Tanken är att arbetet görs i grupp, gärna sammansatt av olika kompetenser.
Två av deltagarna i gruppen ges särskilda roller:
- Samtalsledaren leder arbetet
- Dokumentationsansvarig för anteckningar
De sex stegen:
- STARTA – Utse roller och ta del av vad styrdokument och forskning har att säga
- TA DEL – Ta del av material i form av texter och filmer
- DISKUTERA – Diskutera det material ni har tagit del av
- GÖRA/PRÖVA – Undersök hur det ser ut i er verksamhet
- REFLEKTERA – Analysera och dra slutsatser om vad som fungerar bra och vad som behöver utvecklas
- PLANERA – Planera hur ni på ett systematiskt sätt kan gå vidare i arbetet
Senast uppdaterad 2022-07-01 av Josefine Göransson, ansvarig utgivare Lennart Magnusson