Kommunikationspass

Ett kommunikationspass är ett bra hjälpmedel för en person med kommunikationssvårigheter när man kommer till en ny verksamhet eller träffar nya personer. Passet hjälper omgivningen att lära känna personen och berättar om på vilka sätt man bäst kan kommunicera. Det är ingen arbetsbeskrivning, men ger information om hur personen vill och behöver bli bemött i olika situationer.

Kommunikationspasset bör skrivas i jag-form och beskriva vem personen är och hur personen kommunicerar, vad personen gillar och inte gillar, vad personen behöver och vill ha hjälp med och annat som kan vara viktigt och som andra behöver veta. Kommunikationspasset ska vara utformat med hänsyn till personens integritet och behöver uppdateras med jämna mellanrum.

Kommunikationspasset kan göras i olika former, till exempel som ett laminerat dokument, i en enkel bok eller i en app. Det finns olika hjälpmedel och verktyg för detta. Här listas länkar till några exempel:

Mallar och exempel för en kommunikationsbok – DART, Region Västra Götaland

Min bok – exempel från Region Jönköping

Redigerbart Digipass – Papunet

Enkelt pass i kontakt med sjukvården – Hälsa och Habilitering i Region Stockholm

Handledning för att ta fram ett kommunikationspass för vuxna – från Vi är med-paketet

Webbappen RättVisat – Bräcke diakoni
Du kan också ta det av Nka:s webbinarium om Rättvisat-appen

Senast uppdaterad 2025-04-10 av Josefine Göransson, ansvarig utgivare Maria Nilsson