Vart vänder jag mig som anhörig om jag inte är nöjd med vården som min närstående får?

Det finns olika sätt att lämna synpunkter och klagomål:

  • Kontakta den mottagning där vården eller behandlingen utfördes eller om det är i kommunen enhetschef eller övergripande chef
  • Kontakta patientnämnden i den region din närstående vårdats eller behandlats, du når dem via regionens växel.
  • De flesta kommuner har en klagomålsfunktion där det går att lämna klagomål och synpunkter på kommunens verksamheter inom vård och omsorg. Gå in på din kommuns webbsida eller ring till kommunens växel.
  • Vissa händelser kan du anmäla till Inspektionen för vård och omsorg IVO https://www.ivo.se/beratta-for-ivo/ eller telefon 010-788 50 00

På 1177 finns mer information om vart man vänder sig om man har klagomål eller synpunkter på vården. Klicka här för att komma till 1177.se

Senast uppdaterad 2024-05-16 av Paul Svensson, ansvarig utgivare Paul Svensson