Att ge röst åt Signe

Signe och Anna. Foto: Sören Håkanlind
Här berättar Anna om hur hon har arbetat för att ge sin dotter Signe möjlighet att uttrycka sig – utifrån sina förutsättningar – genom att skapa tillgång till olika kommunikationssätt, med särskilt fokus på PODD (Pragmatiskt Organiserad Dynamisk Display).
När min dotter Signe föddes fick jag ganska snabbt rådet att föra ett samtal med Signe trots att hon själv inte jollrade. Kuratorn som gav mig rådet berättade att hon hade sett att när barnet var tyst blev även föräldern det. För barnet är det extremt viktigt att det får tillgång till det verbala språket för att själv kunna börja tala.
Just detta råd skulle komma att prägla min kommunikation med Signe på ett djupgående sätt. Under Signes första två år var hon väldigt tyst, förutom när hon hade ont, då skrek hon och det är ju också ett sätt att kommunicera. Men någon gång efter att hon hade fyllt två år började hon att jollra. Efter ytterligare ett tag kunde jag höra att hon började berätta saker i ord och till slut i meningar. Dock var det inte så många ord som jag kunde förstå. Jag ville såklart veta vad hon berättade och det sporrade mig att jobba vidare med kommunikationen, även om det många gånger var svårt att veta exakt hur jag skulle göra.
Jag har vid ett senare tillfälle tagit intryck av en annan person som i mötet med Signe klargjorde att hon hälsar på Signe först för att därefter hälsa på mig. Den här personen var under ett par års tid Signes sjukgymnast. Syftet med detta var att Signe hade rätt att bli sedd som en självständig individ. Detta har gjort att jag under Signes uppväxt har varit medveten om att det är viktigt att Signe får vara huvudperson i sitt eget liv och möta människor enligt hennes egna förutsättningar.
För alla människor är det viktigt att få ge uttryck för sina tankar, känslor och behov och även om Signe har ett multipelt funktionshinder så ska det inte hindra henne från att interagera med de människor som hon möter. Vi har genom Signes uppväxt arbetat med olika kommunikationssätt då det inte har varit helt självklart vilket sätt som har varit det bästa för henne att använda sig av.

Foto: Move & Walk
För mig har det blivit en ledstjärna att varje människa har rätt att ge uttryck för sina tankar, känslor och behov enligt de förutsättningar denne har. Grunden i kommunikationen med Signe handlar om att ge henne möjlighet att fråga, informera eller samtala kring något. Därefter behöver jag invänta svar från henne. Det kan ta mer eller mindre lång tid. Just nu går det ofta ganska snabbt för henne att svara. Sedan bekräftar jag att jag har hört vad hon har sagt, och på det sättet fortsätter kommunikationen. I dagsläget kommunicerar Signe mycket med blickar, ljud, huvudskakningar och ibland en tumme upp för att visa att något är bra.
Alldeles nyligen har vi börjat använda en PODD-bok, det står för Pragmatiskt Organiserad Dynamisk Display – en metod och ett kommunikationssystem som möjliggör kommunikation för en rad olika funktioner i alla dagliga miljöer. PODD-böckerna är uppbyggda utifrån hur språk används. Böckerna har en struktur som följer personens språkliga och kommunikativa utveckling som underlättar att utveckla en mer avancerad kommunikation.
En viktig målsättning i arbetet med att utöka Signes kommunikationsmöjligheter är att Signe ska få möjlighet att uttrycka sig så självständigt som möjligt och utifrån sina egna tankar. För att detta ska bli möjligt för Signe, som inte självständigt kan peka på bilder, används audiovisuell scanning (kommunikationspartnern pekar/visar och läser upp). Vid audiovisuell scanning är det mycket viktigt att det språkliga innehållet har en fast struktur och att kommunikationspartnern läser upp alternativen i samma ordning varje gång. Signe bekräftar eller förkastar de upplästa alternativen och visar på det sättet vad hon vill säga. När ett alternativ förkastas går kommunikationspartnern vidare till nästa alternativ.
Eftersom de olika böckerna är uppbyggda med samma struktur kan Signe växa med PODD allteftersom de kommunikativa och språkliga färdigheterna utvecklas. Signe kan alltså byta till en bok med ett större ordförråd och mer utbyggda grammatiska funktioner, men ändå hitta sina egna ord och känna igen sig i strukturen. PODD ger på så sätt tillgång till ett omfattande ordförråd som är systematiskt organiserat.
Läs mer om PODD på DART:s webbplats
/Anna Brimse, förälder
Publicerat 2025-06-11
Senast uppdaterad 2025-06-11 av Josefine Göransson, ansvarig utgivare Maria Nilsson