Anhörigas behov av stöd i Kiruna

I samverkan med intresse- och brukarorganisationer har man i Kiruna kommun arbetat fram ett underlag till uppbyggnad av ett permanent anhörigstöd. Man har i arbetet undersökt behovet av anhörigstöd och redovisat resultatet i en lättläst och överskådlig rapport. Undersökningen är genomförd av Birgitta Olofsson, projektanställd anhörigkonsulent i kommunen.

En samverkansgrupp med representanter för brukar- och frivilligorganisationer, Jukkasjärvi församling, Kiruna primärvård och en politiker från socialnämnden medverkade i undersökningsarbetet. Gruppen träffades fyra gånger under projekttiden och rapporten utarbetades i samverkan.

För att genomföra undersökningen valde man att använda sig av instrumentet COAT, Carers Outcome Agreement Tool, ett vetenskapligt framtaget instrument för planering, uppföljning och utvärdering av stöd till anhörigvårdare.

Resultaten visade följande behov:

Ha tillgång till en lättillgänglig information

Anhöriga gav uttryck för att det är svårt att få reda på vilket stöd som finns att få. Det gällde även stöd från brukar- och intresseorganisationer. Många hittar inte fram till rätt person och sökandet tar mycket tid och kraft.

Att det finns en person som kan kontaktas då det gäller anhörigstöd

Anhöriga saknade en person som fungerar som ”spindeln i nätet” med fokus på den anhöriges situation, en person som har direkt kontakt med ledningen på kommunens förvaltning.

Avlösning

Önskemål framkom om mer flexibel avlösning. Anhöriga önskar få hjälp med kort varsel. Anhöriga såg också brister i det befintliga korttidsboende som erbjöd avlastningsplatser. Det handlade om brister i fråga om miljö, meningsfull sysselsättning och väl fungerande rehabilitering.

Anhörigcenter

Det saknades en mötesplats där anhöriga kan träffas och utbyta erfarenheter. Kanske med möjlighet att i avlösningssyfte lämna sin närstående på platsen för att göra ett kortare ärende. Även studiecirklar, utbildning och social samvaro skulle kunna äga rum i lokalen i samverkan med frivillig- och brukarorganisationer. Lokalen skulle ligga centralt, vara lättillgänglig och anpassad med tanke på olika funktionsnedsättningar.

Någon form av bevis/uppskattning för de insatser som anhöriga gör

Det framkom också önskemål om någon form av uppskattning/ersättning för de insatser som anhörigvårdare gör. Ett exempel som nämndes var att anhöriga, oftast döttrar, tvingades ta ut semesterdagar för att följa med sin mor/far på läkarbesök. Inte bara ekonomiskt bidrag föreslogs utan också hälsobedömning, rekreationsresa, respekt för den egna integriteten i hemmet, ett gott bemötande, kostnadsfri tillgång till träningslokal och så vidare.

Undersökningen har resulterat i ett informationsmaterial och ett antal förslag till utveckling såsom:

  • en permanent tjänst som anhörigkonsulent
  • att anhörigvårdaren själv ska kunna disponera 10-15 kostnadsfria timmar per månad för flexibel avlösning med kort varsel
  • ett permanent anhörigcenter, centralt beläget och med anpassade lokaler, eventuellt kopplat till ett befintligt ”Seniorernas Hus”
  • för den anhörige kostnadsfria friskvårdsinsatser, rekreationsresor, kontinuerlig kontakt och uppföljning av hemsituationen, kostnadsfri avlösning, ekonomisk ersättning med mera.

Sökord/område: utvärdering, utveckling

Projektperiod: 2007-2008

Finansiering: Länsstyrelsens stimulansmedel

Huvudman: Kiruna Kommun

Samarbetspartner: Handikapporganisationernas samarbetsorgan (HSO), Kommunala pensionärsrådet (KPR), Landstinget i Norrbottens län, Röda Korset, Svenska kyrkan

Kontaktperson: Birgitta Olofsson, anhörigstödjare/leg.sjukgymnast, Kiruna kommun.
Tfn: 0980 - 701 02. E-post: birgitta.olofsson@kommun.kiruna.se 

Publikation: Projektrapport Anhörigstöd, Birgitta Olofsson, Kiruna kommun/Socialförvaltningen. 2007, (pdf finns på hemsidan nedan)

Hemsida: https://kiruna.se 

Artikelansvarig: Annika Rosen

Senast uppdaterad 2021-01-27 av EmelieS, ansvarig utgivare Lennart Magnusson