Hur påverkas skolresultaten när ens föräldrar har problem?

I våras släppte CHESS vid Stockholms Universitet på uppdrag av Nationellt kompetenscentrum anhöriga rapporten "Barn som anhöriga – hur går det i skolan?" Resultaten från denna registerstudie visar bl a att föräldrars missbruk, sjukdom och död inte sällan påverkar deras barns skolresultat på ett negativt sätt.

Hur föräldrars problem påverkar ungas skolresultat och vad skolan kan göra för att uppmärksamma dessa elever och ge dem det stöd de önskar och behöver är därför en viktig fråga, framförallt för de yrkesgrupper som möter dessa barn i skolan.

Med denna bakgrund arrangerade Nationellt kompetenscentrum anhöriga, Nka, ett välbesökt seminarium under årets Almedalsvecka. Syftet var att samla företrädare för skolans olika yrkesgrupper för att höra deras syn på denna viktiga fråga. Medverkade gjorde Anna Sandell, Psykologförbundets yrkesförening för psykologer i förskola och skola, Ann-Charlotte Eriksson, Lärarförbundet och Ingela Fondin, Sveriges Skolledarförbund. Förutom dessa så deltog även Jessika Arvik, Maskrosbarn och Lennart Magnusson, verksamhetschef, Nka.

Seminariet inleddes med att Hilma Forsman, doktorand vid Stockholms universitet, redovisade några intressanta resultat från CHESS-rapporten. Hon konstaterade att de negativa konsekvenser ökar i familjer med sociala problem och när föräldrar har låg utbildning samt att barn i familjer som har kontakt med socialtjänsten är särskilt drabbade.

I det efterföljande panelsamtalet var alla eniga om att barn som anhöriga finns i alla klasser och att alla vuxna i skolan är viktiga för att uppmärksamma och ge stöd.
Skolledningen och elevhälsan spelar en särskild roll och bör också ha en fördjupad kunskap om dessa frågor för att om möjligt ta fram handlingsplaner och rutiner. Vidare diskuterades vikten av att satsa på generella insatser för alla barn med svårigheter i skolan eftersom ofullständiga betyg är en riskfaktor för ogynnsam utveckling och framtida problem.

Vid seminariet delades också en ny skrift från Socialstyrelsen ut till deltagarna och åhörarna; "Barn som anhöriga – stöd till barn i förskola och skola som har svårigheter hemma". Skriften innehåller en sammanfattning av kunskapsläget och ger tips på hur personal i förskola och skola kan agera. Moderatorn för dagen, Nicklas Kartengren, läste som avslutning upp några av skriftens slutsatser:

• Man kan räkna med att det i varje förskolegrupp och klass finns flera barn med svårigheter hemma.

• Förskolan och skolan behöver känna till och ta hänsyn till barnens situation för att kunna ge adekvat stöd.

• Förskolan och skolan har stor betydelse för hur barn klarar sin situation.

• De förskolor och skolor som tar fram handlingsplaner och rutiner samt satsar på fortbildning har större möjlighet att uppmärksamma dessa barn.

Länkar till rapport och publikation:

"Barn som anhöriga – hur går det i skolan?"

Text: Nicklas Kartengren
Foto: Paul Svensson

Senast uppdaterad 2021-11-02 av Josefine Göransson, ansvarig utgivare Lennart Magnusson