Information om Adobe Connect

Vad behöver jag för att komma igång och delta i möten?

  1. En dator med Internet-uppkoppling (fast eller ADSL). Vi rekommenderar inte att använda mobilt bredband.
  2. Ett headset med mikrofon och USB-anslutning till datorn.
  3. En webbkamera (inbyggd eller extern).

Instruktionsfilm

Följ instruktionerna i instruktionsfilmen som också hjälper dig att installera ett plug- in. Klicka på följande länk för att komma till instruktionsfilmen: http://www.startguide.wezupport.se/ (nytt fönster)

Vad är de vanligaste problemen vid web-möten?

  • Ljudproblem är vanligast. Rundgång och ekoeffekter minimeras om alla mötesdeltagare använder ett USB-headset (hörlurar med inbyggd mikrofon).
  • Andra program som kan störa som t.ex. Skype gör att det kan bli en konflikt mellan programmen vilket gör att bild och eller ljud inte fungerar. Skype startar i många fall automatiskt när man startar upp sin dator så det är viktigt att man stänger av programmet korrekt innan man startar Adobe Connect.
  • Se till att Spotify är avstängt
  • Det går att delta i Adobe Connect möten med hjälp av en surfplatta eller smart mobil. Däremot kan det problem när man vill titta på inspelade möten om man har Ipad eller Iphone. Det beror på att Apples produkter inte stöjder Flash. Men det finns en lösning! Installera en webbläsare som kan visa Flashfilmer. Ladda ner Puffinbrowser genom att klicka här.

Hur kopplar jag upp mig till våra webbmöten?

  1. Dagarna före ett inplanerat Adobe Connect- möte får du ett e-postmeddelande med en länk till mötesrummet.
  2. Innan du klickar på länken och blir Internet-uppkopplad behöver du ansluta ditt headset och webbkamera i datorns USB kontakter.
  3. Skriv ditt namn och efternamn i rutan och klicka på knappen Enter Room.

Support

Bild på Paul Svensson
Paul Svensson

Koordinator/kommunikatör/webbredaktör/filmproducent

0480-418064

0704-55 11 95

Paul Svensson har en lång erfarenhet inom anhörigområdet och då framförallt inom området eHälsa med inriktning mot äldre och deras anhöriga samt handledning och utbildning för vård och omsorgspersonal. Paul har medverkat i flera forskningsprojekt, bl.a. i forskningsprojektetet Vinnvård- att omsätta forskning till praktik med inriktning mot lärande och empowerment, design av teknisk plattform som stöd för blandade lärande nätverk och skapandet av en modell för kunskapsutbyte och kunskapstransformation. I Nka arbetar Paul som koordinator med ansvarsområden inom webbutveckling, blandade lärande nätverk samt utbildning och handledning.

Senast uppdaterad 2016-05-03 av Paul Svensson, ansvarig utgivare Lennart Magnusson