Vad händer med kroppen när man inte får sova?

Svar: Sömnen är den viktigaste återhämtningen för kroppen och är viktig, inte minst för immunförsvaret och för hur hjärnan fungerar. Både för mycket sömn och för lite sömn kan vara dåligt för hjärnan och resten av kroppen. Vi behöver sova för att kunna vara aktiva och alerta på dagen. För lite sömn under lång tid kan bereda vägen för förkylning eftersom immunförsvaret påverkas.

Stress och oro är en vanlig orsak till sömnproblem, men även alkohol, rökning, kaffe, sjukdom, smärta eller att någon stör sömnen med snarkningar eller påkallande av uppmärksamhet. Detta är vanligt för föräldrar som väcks av barn med sömnproblem eller funktionsnedsättning. Många barn med funktionsnedsättning har svårigheter med sömnen och anhöriga blir ofta väckta många gånger under natten och får sin egen sömn störd, ibland under många år, s k fragmenterad sömn. Alla vet hur trött man blir av en natts sömnbrist, koncentrationen brister och man blir mindre alert under dagen. Kronisk sömnbrist försämrar immunförsvaret och har kopplats samman med både fetma och diabetes. Sömnbrist får med andra ord långtgående konsekvenser.

Melatonin är det kroppsämne som styr vår sömnrytm och flera andra funktioner i kroppen. Melatonin bildas i tallkottkörteln, som är en liten körtel inne i hjärnan. Mjölk, banan och choklad innehåller en grundsubstans som behövs för att bilda melatonin och det kan vara en hjälp för många inför kvällen. Även om man vaknar mitt i natten kan ett glas mjölk vara en hjälp för många.

Hur mycket vi sover varierar mycket mellan olika personer. Det är inte farligt om sömnen blir kortare vissa nätter. Forskning har visat att man till viss del kan återhämta utebliven sömn. Man ska inte stressa upp sig om det blir enstaka nätter med mindre sömn, men man bör söka hjälp om det blir långvarigt. Man ska också söka hjälp om ens barn inte sover.

Senast uppdaterad 2014-10-22 av fredrik, ansvarig utgivare Lennart Magnusson